زیست شناسی
زیست شناسی
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان  زیست شتاسی و آدرس zist.shfadaei.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





با چاقی شکمی چه کنیم؟!

امروزه داشتن شکمی صاف و تخت به لطف میان‌ وعده‌های متنوع و پرکالری برای بعضی افراد به یک رؤیای دست‌ نیافتنی مبدل گشته است. این افراد همیشه دغدغه سایز و اندازه لباس خود را دارند و گاهی اوقات حتی از بیان سایز شلوار خود اِبا می‌کنند. باید اذعان داشت که چاقی شکمی هم مانند چاقی عمومی بدن یکشبه یا یکماهه به وجود نمی‌آید، بلکه کاملاً تدریجی است. بنابراین لازم است همانگونه که به وضع ظاهر لباس خود در محیط بیرون اهمیت می‌دهیم و قبل از خروج از منزل تک‌ تک موارد را ارزیابی می‌کنیم، به آراستگی باطن و جسم خود نیز بیندیشیم و حفظ سلامتی خود را در اولویت قرار دهیم.

در چاقی شکمی که به چاقی سیبی‌شکل معروف است، چربی در قسمت‌های بالای بدن، یعنی شکم و دور کمر جمع می‌شود و عوارض آن به مراتب حادتر و خطرناک‌تر از انواع دیگر چاقی است؛ به طوری که بیماری قلبی و عروقی، مقاومت به انسولین (که بیماری دیابت را به همراه دارد)، افزایش کلسترول و چربی خون در این افراد شایع‌تر است. حال چه کنیم تا از شر چربی شکمی خلاص شویم؟ چاقی شکمی هم مانند چاقی عمومی نیازمند رعایت یکسری اصول مهم است که به اختصار در ذیل به آنها اشاره می‌کنیم:

خودداری از تند غذا خوردن
تند غذا خوردن و درست نجویدن مواد غذایی موجب ورود هوای اضافی و نفخ و بزرگی شکم می‌شود. هیچ پاداشی برای تمام کردن غذا در زمان مشخص وجود ندارد! وقتی غذا تند و با سرعت خورده شود، بدن فرصت کافی برای درک دریافت غذای کافی ندارد؛ از این رو افرادی که سریع غذا می‌خورند، معمولاً مقدار بیشتری مصرف می‌کنند که این کالری اضافی، بیشتر در ناحیه شکم تجمع می‌یابد. پژوهشگران آمریکایی اعلام کرده‌اند، بهترین شیوه غذا خوردن به سبک اروپائیان است که غذا را مزه‌مزه می‌کنند و می‌بینیم شیوع چاقی، به‌خصوص چاقی شکمی در اروپائیان بسیار کم است.

پرهیز از خوردن  هله‌هوله
تنوع زیاد میان‌وعده‌های غذایی و انواع و اقسام طعم‌دهنده‌هایی که به آنها اضافه می‌شود، هر بیننده‌ای را به سوی خود می‌کشاند؛ اما باید گفت که تمامی میان‌وعده‌های کارخانه‌ای به علت داشتن مقادیر زیادی نمک و انواع طعم‌دهنده‌ها، باعث افزایش دریافت کالری و در نهایت چاقی می‌شوند. بر اساس پژوهش‌های جدید، مصرف بیش از حد هله‌هوله تأثیر منفی بیشتری روی چاقی شکمی دارد و بیشتر از سایر مواد غذایی پرکالری باعث چاقی موضعی (مثلاً در ناحیه شکم و پهلوها) می‌شود.

درمان یبوست
از یبوست در کتب قدیمی پزشکی به عنوان ام‌الامراض نام برده ‌شده است. امروزه نیز به عنوان یکی از دلایل چاقی شکمی، به یبوست اشاره می‌گردد. یبوست موجب بزرگی شکم و عدم درمان آن موجب سفت شدن چربی این ناحیه می‌شود. تنها راه‌حل قطعی یبوست، مصرف آب فراوان، آن هم به صورت گرم و ولرم (آب سرد یبوست را تشدید می‌کند) و افزایش دریافت فیبر از طریق مصرف منظم سبزیجات و میوه‌ها و حبوبات در رژیم غذایی است. استفاده از انواع ملین‌ها و قرص‌های شیمیایی توصیه نمی‌شود؛ زیرا مصرف مداوم آنها باعث کاهش حرکات طبیعی روده می‌شود و آن را تنبل‌تر می‌کند. در چنین مواردی استفاده از ملین‌های گیاهی و طبیعی نظیر خاکشیر، اسفرزه، تخم شربتی، آلوی خیس‌کرده، انجیر خیس‌کرده و… بهتر است (برای درمان تنها از یک روش استفاده نکنید و مواد ذکرشده را به طور متناوب مصرف نمایید).

خودداری از جویدن زیاد

جویدن آدامس موجب ورود هوا به بدن و نفخ معده و بزرگی شکم می‌شود. اگر به جویدن آدامس عادت دارید، می‌توانید به جای آن یک آب‌نبات بمکید یا میان‌وعده سالم، مثل تکه‌های سبزیجات را جایگزین آن کنید.

خودداری از نوشیدن زیاد مایعات پرکالری
پژوهش‌های اخیر نشان داده است که تقریباً ۲۰ درصد کالری‌های روزانه از نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های پرکالری به دست می‌آید. آبمیوه‌های شیرین، نوشابه‌ها، ماءالشعیر و… همه از نوشیدنی‌های پرکالری هستند و چون برای رفع تشنگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، کالری زیاد آنها نادیده گرفته می‌شود و اصلاً چاق‌کننده به حساب نمی‌آیند؛ در حالی که کالری زیادی دارند (یک لیوان نوشابه، ۹۰ کالری و یک لیوان ماءالشعیر، ۷۰ کالری دارد). بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی، آب است و در موارد دیگر می‌توان از دوغ کم‌ نمک یا عرقیات گیاهی حاوی نعناع که خود برطرف‌کننده نفخ شکم و رفع ورم شکمی هستند، استفاده کرد.

انجام فعالیت‌های ورزشی به طور منظم
فعالیت ورزشی در واقع با فعالیت بدنی متفاوت است. درست است که در هر دو نوع، کالری مصرف می‌شود، اما ورزش الگویی مشخص دارد که  برای چاقی‌های موضعی به‌خصوص ناحیه شکم بسیار مفید است. در واقع، فعالیت‌هایی که دارای شدت کم و زمان طولانی هستند، نتیجه بهتری برای سوخت چربی‌ها به همراه دارند؛ مثل دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا، پیاده‌روی سریع و بالا رفتن از پله. منظور ما از ورزش در مرحله اول کاهش چربی است، نه الزاماً کاهش وزن و چون هم‌زمان با ریزش چربی، ساخت ماهیچه‌ در بدن شروع می‌شود، به اصطلاح سایز کم می‌کنید؛ ولی ممکن است وزن‌تان ثابت بماند؛ بنابراین از روی عدد ترازو قضاوت نکنید و در آینه دقیق نگاه کنید که آیا شکم‌تان تو رفته است یا خیر!

آثار زیانبار چربی های شکم
در پایان، آثار زیانبار چربی شکم بر روی سلامتی را یادآور می‌شویم. افرادی که دور کمر آنها بیش از حد طبیعی است (مردان بیشتر از ۱۰۰ و زنان بیشتر از ۸۶ سانتی‌متر)، در معرض خطر بیماری‌های مختلف و دو برابر بیشتر از سایرین در معرض مرگ زودرس قرار دارند. در واقع، خطر مرگ با افزایش سایز دور کمر افزایش می‌یابد! در این شرایط حتی اگر وزن فرد ایده‌آل باشد و فقط چاقی شکمی داشته باشد، دو برابر بیشتر در معرض مرگ زودرس است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین اقدام برای کاهش چربی شکمی، کاهش کالری دریافتی است. مصرف چربی‌های اشباع، به‌خصوص چربی‌های ترانس، باعث تشدید چاقی شکمی می‌شوند. مطالعات تغذیه‌ای نشان می‌دهد مصرف روغن زیتون (و روغن‌های تک‌اشباع) هم اشتها را کنترل کرده و هم به کاهش چربی‌های شکمی کمک می‌کند، در حالی که کالری آن مثل بقیه روغن‌هاست. بنابراین اعتدال در مصرف آن شرط اساسی کم کردن چربی بدن است. اساس رژیم مدیترانه‌ای که بر مصرف غلات سبوسدار، میوه‌جات و سبزیجات، آجیل، حبوبات و روغن زیتون است، نقش مهمی در کاهش چربی شکمی (موضعی) دارد.

[ شنبه 21 مرداد 1391برچسب:چاقی شکمی,خوردن هله هوله,ورزش های مناسب وچاقی شکمی, ] [ 12:6 قبل از ظهر ] [ فدائی ]
[ شنبه 21 مرداد 1391برچسب:عکس ,ماهیان, ] [ 12:2 قبل از ظهر ] [ فدائی ]

 

ترک فرزند به دلیل رویش موهای زیاد

 

  

 

 

 

 

      والدین چینی دختر شش ساله‌شان را به دلیل ابتلا به یک بیماری ناشناخته که سطح بدنش پوشیده از مو شده‌ است، ترک کردند.
      به گزارش ایسنا، «لیو جیانگ‌لی» زمانی که متولد شد به دلیل شرایط نادری که در هر یک میلیارد نفر در یک نفر اتفاق می‌افتد، موهای سیاه رنگی پوست صورت و 60 درصد از بدنش را پوشانده بود.
      شرایط خاص این دختر باعث شد تا همه حتی والدینش او را ترک کنند. «لیو جیانگ‌لی» تنها دو سال داشت مادرش خانواده را ترک کرد و مدت کوتاهی پس از آن پدرش نیز او را به یک پرورشگاه سپرد.
      کارکنان این پرورشگاه پس از مدتی با انتشار اطلاعیه‌ای در روزنامه از بستگان او خواستند تا خود را معرفی کنند و شش ماه بعد یکی از بستگانش خود را معرفی کرد و سرپرستی او را بر عهده گرفت.
      «لیو» قادر نیست تا مثل کودکان دیگر با همسالانش ارتباط برقرار کند چرا که دیگر کودکان از دیدن او وحشت‌زده می ‌شوند.
      به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه دیلی‌میل، تاکنون هیچ دلیل علمی و رسمی در مورد چرایی این وضعیت پیدا نشده است.

[ شنبه 21 مرداد 1391برچسب:رویش موی زیاد, دختر چینی,ترک فرزند, ] [ 11:59 قبل از ظهر ] [ فدائی ]

 

مقایسه میکروب‌های دفتر کار مردان و زنان

      تحقیقات جدید در آمریکا نشان می‌دهد، میزان باکتری موجود در دفاتر کار مردان چندین برابر دفاتر کار زنان است.
      به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه سن دیه گو با بررسی 450 نمونه DNA از 90 دفتر کار در شهرهای مختلف آمریکا بیش از 500 نوع مختلف باکتری کشف کرده‌اند که اغلب آنها از پوست، بینی و گوش‌ها نشأت می گیرند و بخش دیگر از طریق کفش یا لباس به داخل محیط منتقل شده‌اند.
      بیشترین میزان قارچ و باکتری‌ها بر روی صندلی و تلفن‌ها قرار دارند و کمترین میزان نیز بر روی صفحه نمایش رایانه قرار دارد.
      دکتر «اسکات کلی» سرپرست تیم تحقیقاتی اعلام کرد: دفاتر و اتاق های مورد استفاده مردان از میزان باکتری بالاتری برخوردار هستند.
      به گفته محققان، تفاوت سطح آلودگی در دفاتر کار زنان و مردان به تفاوت سطح بهداشت در این دو گروه مربوط می شود؛ چراکه مردان در رعایت بهداشت فردی از جمله شستن مرتب دست ها و مسواک زدن دقت کمتری به خرج می دهند.
      دکتر «وال کورتیس» از محققان دانشکده طب گرمسیری لندن خاطر نشان می کند: در تحقیقات قبلی مشخص شده بود که میزان آلودگی دست مردان چند برابر آلودگی دست زنان است.
      مردان بهداشت را چندان جدی نمی گیرند؛ همچنین به دلیل تعرق زیاد، بدن مردان مستعد جذب باکتری های مختلف می شود.

[ شنبه 21 مرداد 1391برچسب:زیست شناسی,مقایسه ی میکروب ها, ] [ 11:47 قبل از ظهر ] [ فدائی ]

 

کشف واکسن جدیدی برای کاهش وزن

دانشمندان موفق به کشف واکسن جدیدی در مدل حیوانی برای کاهش وزن شدند.
به گزارش وب دا، به نقل از نشریه علوم دامی و بیوتکنولوژی، محققان با ارزیابی اثربخشی دو واکسن به نام‌های JH17‌ و JH18‌ با استفاده از فرم اصلاح شده هورمون سوماتوستاتین  توانستند وزن موش‌های آزمایشگاهی را کاهش دهند.
براساس این گزارش محققان دو گروه 10 تایی از موش‌های نر چاق را به مدت 8 هفته قبل از مطالعه تحت رژیم غذایی با چربی بالا قرار دارند و سپس آنها را با همان رژیم در یک دوره 6 هفته‌ای با تزریق این دو واکسن مورد مطالعه قرار دارند.
از طرفی به منظور تقویت این تزریق، موش‌ها در روز بیست و دوم آزمایش تحت تزریق دوباره واکسیناسیون تکمیلی قرار گرفتند.
نتایج حاصل از این گزارش از مقایسه گروه تزریق شده با واکسن سوماتوستاتین با یک گروه 10 تایی از موش‌های شاهد که تحت تزریق نرمال سالین قرار گرفتند، حاکی از آن است که چهار روز پس از اولین تزریق هورمون سوماتوستاتین، در موش‌های واکسینه 10 درصد کاهش وزن مشاهده شد و این در حالی است که واکسن نرمال سالین مورد استفاده در گروه شاهد این تأثیر را بر روی آنها نداشت.
نتایج دیگر این مطالعه می‌افزاید: در پایان این آزمایش محققان مشاهده کردند که هر دو واکسن JH17 ‌ و JH18‌ به میزان قابل توجهی وزن موش‌های مورد مطالعه را کاهش داد.
براساس این گزارش محققان افزودند: این دو واکسن بدون تأثیر گذاشتن بر سطح نرمال فاکتور و رشد انسولین منجر به کاهش وزن در موش‌ها شده است.
گفتنی است: سوماتوستاتین هورمونی پپتیدی است که مانع از عملکرد هورمون رشد (GH)‌ و فاکتور رشد شبه انسولین (IGF)‌ می‌شود که نتیجه آن افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن است.
به گفته محققان در حال حاضر تنها گزینه‌های غیر از رژیم غذایی برای کنترل وزن، استفاده از جراحی و داروهای قوی است که عوارض خطرناکی دارد ولی این مطالعه نشان می‌دهد که امکان درمانی برای چاقی با این واکسن جدید وجود دارد، گرچه مطالعات بیشتری برای کشف پیامدهای درازمدت این واکسن در درمان چاقی انسان‌ها ضروری است.  

[ شنبه 21 مرداد 1391برچسب:واکسن,افزایش وزن,واکسن کاهش وزن, ] [ 11:37 قبل از ظهر ] [ فدائی ]

 

squids کرم شب تابی است که در خلیج تویاما ژاپن زندگی می کنند و روشنی نور آبی تولید شده از خود را از مهتاب میگیرند .حال بنگر زیبایی های طبیعت را ...

 

[ شنبه 14 مرداد 1391برچسب:, ] [ 8:2 بعد از ظهر ] [ فدائی ]

 

فرمانرو: جانوران
 
شاخه: طنابداران
 
رده: دوزيستان
 
راسته: قورباغه ها
 
خانواده: قورباغه های شيشه ای
 
گونه: H. valerioi

قورباغه شيشه ای ( Hyalinobatrachium valerioi )، موجودی بسيار کوچک است. در زمان بلوغ طول بدن جنس نر از ۱۹.۵ تا ۲۴ ميلي متر و طول بدن جنس ماده از ۲۴.۵ تا ۲۶ ميلی متر در تغيير است. در تصوير زير جنس ماده قورباغه ی بالايی و جنس نر قورباغه ی پايينی می باشد. اين قورباغه از آن جهت شيشه ای ناميده شده است که سطح شکمی آن شفاف است، قلب آنها به رنگ قرمز قابل مشاهده است ولی لوله گوارشی، پريکارد و کبد توسط پوسته ای سفيد رنگ و گوانينی پوشانده شده اند. البته سطح پشتی آنها شفاف نيست و سبز رنگ می باشد. اين قورباغه در سطح پشتی خود خال های بزرگ زرد رنگ و دانه هاي کوچک سياه رنگی هم دارند. اين موجود سر و پوزه بزرگی دارد که هم از نمای نيمرخ و هم از بالا قابل مشاهده است. چشم ها دارای عنبيه طلائی هستند و خيلی برجسته نيستند، پرده صماخ آنها فرقی با ديگر گونه ها نمي کند، ديسک های ديجيتالی در آنها مشاهده می شود، اولين انگشت از انگشت بعدی بلند تر است و بين آنها پرده ای وجود دارد.

 اين گونه قورباغه را می توان در کلمبيا، کاستا ريکا، اکواودور و پاناما يافت.هر جنس نر برای خود يک قلمرو دارد که هرگاه قورباغه ی نری وارد قلمرو ديگری شد، قورباغه صاحب قلمرو با جير جير کردن سعی بر بيرون راندن قورباغه مزاحم می شود، ولی اگر موفق به بيرون راندن آن نشد با او به مبارزه رفته و از قلمرو خود دفاع می کند

 

[ شنبه 14 مرداد 1391برچسب:, ] [ 8:2 بعد از ظهر ] [ فدائی ]
[ شنبه 14 مرداد 1391برچسب:, ] [ 8:0 بعد از ظهر ] [ فدائی ]

 

هر شاخه از این گل رز 100 دلار به فروش می‌رسد.

 

[ شنبه 14 مرداد 1391برچسب:, ] [ 7:58 بعد از ظهر ] [ فدائی ]

 

 

دانشمندان در مطالعات اخیر، ژن‌های عامل پیری زودرس ( سندرم پروگریا  ) به نام LMNA را در کودکان شناسایی کرده‌اند. این ژن حامل برنامه ساختاری دو پروتئین به نام‌های لامین A و لامین C است .  بیماری ” پروگریا ” یا پیری زودرس کودکان نوعی بیماری ژنتیکی نادر است که ظاهر کودک را پیر و فرتوت می کند. این بیماری یکی از ناخوشایند ترین بیماریهای شناخته شده برای اطفال است و درمانی ندارد.

۵۴۵۸۷۶۸۷۶.jpg

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ، پژوهشگران ضمن  شناسایی ژنهای عامل پیری زودرس تلاش می‌کنند که بروز این مشکل جلوگیری نمایند. در همین راستا محققان فرانسوی موفق به کشف ژن عامل سندرمی موسوم به هاچینسون گیلفورد شده‌اند. این سندرم موجب می‌شود که قربانیان جوان پنج تا ۱۰ برابر سریعتر از افراد عادی پیر شوند.

محققان خاطرنشان کردند: کشف این ژن می‌تواند امید تازه‌ای به سوی کشف راه‌های درمان پیری زودرس باشد. علت بروز این سندرم هنوز کاملا شناخته نشده است و به همین دلیل هنوز به عنوان یک بیماری لاعلاج مطرح است. کشف ژن عامل پیری زودرس به پزشکان کمک خواهد کرد تا دلیل بروز این بیماری را در کودکان مبتلا مورد بررسی قرار دهند و راه‌های تشخیص زودهنگام و کاهش پیامدهای آنها را شناسایی کنند.

بر اساس مطالعات پیشین، این بیماری نادر است و از هر چهار تا هشت میلیون کودک یک نفر به آن مبتلا می‌شود به طوری که در حال حاضر حدود ۱۰۰ کودک در کل جهان و سه کودک در فرانسه به این سندرم مبتلا هستند. اما مطالعات جدید می گوید یک نفر از هر یک میلیون کودک به آن مبتلا می شوند .
علائم این بیماری شامل طاسی، پیری پوست، کوتاهی قد و کوچکی جمجمه است.
کودکانی که به این علائم دچار می‌شوند همچنین تمام علائم و بیماریهایی را که همراه با پیری به سراغ یک فرد سالخورده می‌آید دارند برای مثال دچار ضعف جسمانی، تصلب شرائین، پوکی استخوان و بیماریهای قلبی و عروقی و نیز آرتروز می‌شوند. اما لازم به تذکر است که ذهن و روان این کودکان رشدی کاملا عادی دارد. طول عمر کودکان مبتلا به پیری زودرس به طور متوسط ۱۳ سال است و علائم بیماری از دو تا سه سالگی آغاز می‌شود.

۸۷۴۳۹۸۵۳۷۵۹۸۳۵۳۳۳۴.jpg

محققان فرانسوی اعلام کردند: ژن جدید LMNA نام دارد که در این کودکان ژن مزبور دچار جهش می‌شود. این ژن حامل برنامه ساختاری دو پروتئین به نام‌های لامین A و لامین C است.

محققان خاطرنشان کردند که گروهی از داروهای ضد سرطان موسوم به F.T.I روش درمان برای سندرم پیری زودرس هستند.

این سندرم با عنوان پروگریا نیز معروف است. به گفته محققان بررسی‌های انجام شده روی موشهای آزمایشگاهی منجر به کشف ژن مزبور شده است.

لازم به ذکر است از هر یک میلیون کودک، یک کودک دچار پیری زودرس می شود که نوعی بیماری ژنتیکی نادر است که ظاهر کودک را پیر و فرتوت می کند و تا کنون  درمانی برای آن وجود نداشته است.

**  آشنایی با سندرم پیری زودرس

سندرم ژنتیکی پروگریا یا پیری زودرس کودکان، کلیه اندامهای بدن کودک را تحت تاثیر قرار می دهد. و علایمی که در بدن شخص مبتلا ظاهر می شود کاملا متفاوت از پروسه طبیعی سالخوردگی است و به همین جهت قابل کنترل نیز نیست. 
 
این بیماری چه در دختران و چه در پسران به یک نسبت ( یک نفر از هر یک میلیون کودک ) دیده می شود؛ علت آن نیز، بروز جهش ژنتیکی در کروموزومهای فرد است، اما مکانیسم دقیق این تغییر ژنتیکی هنوز کاملا شناخته نشده است. حتی از تعریف بیماری پروگریا به عنوان یک بیماری مستقل نیز، مدت زمان زیادی نمی گذرد.
بدیهی است که درمان نیز برای پروگریا وجود ندارد و اکثر کودکان مبتلا،  در ۸ یا ۱۰ سال ابتدای زندگی از بین می روند.

علایم سندرم پیری زودرس :
در کودکی که دچار سندرم پیری زودرس شده است علایم زیر عموماً دیده می شود؛

- در ناحیه سر و صورت:

طاسی، چروک شدن ناحیه پیشانی و اطراف چشمها، لرزه فک و دهان و افتادن دندانها؛

- در استخوانها:

ماهیچه های ضعیف و استخوان های نارس و شکننده و شکستگی لگن، همچنین، بیماری قلبی و عروقی نیز، در کلیه این کودکان دیده می شود؛

به علاوه علائمی از قبیل خاکستری شدن موی سر، آب مروارید، گونه های چروک افتاده، صدای سالخورده و خشن، پوکی استخوان، دیابت و انواع سرطانهای شایع نیز، ممکن است در فردی که دچار پروگریا شده دیده شود.

این بیماری چه در دختران و چه در پسران به یک نسبت (یک نفر از هر یک میلیون کودک) دیده می شود؛ علت آن نیز، بروز جهش ژنتیکی در کروموزومهای فرد است، اما مکانیسم دقیق این تغییر ژنتیکی هنوز کاملاً شناخته نشده است.

۸۶۷۵۸۷۰۹.jpg

حتی از تعریف بیماری پروگریا به عنوان یک بیماری مستقل نیز، مدت زمان زیادی نمی گذرد.
پژوهشگران دریافته‌اند دسته‌ای از داروهای ضد سرطان درمان موثری برای بیماری پروگریا محسوب می‌شوند.

فرانسیس کالینز مدیر موسسه تحقیقات ژنوم انسانی می‌گوید این کشف درست مانند این است که دریابید کلید باز کردن درب خانه، خودرو شما را نیز روشن می‌کند.

این دسته از داروها که مهارکننده آنزیم فارنسیل ترانسفراز (‪ (farnesyltransferase‬هستند به منظور جلوگیری از فعالیت برخی  پروتیین‌های سرطان‌زا عمل می‌کنند. این دارو در ضمن فرآیند سلولی پیری زودرس را در مبتلایان به بیماری پروگریا مهار می‌کند.

نشانگان “هاچینسون گیلفورد پروگریا” ، بیماری نادری است که از هر ‪۱ ‬ میلیون کودک یکی را مبتلا می‌کند.

کودکانی که با این اختلال به دنیا می‌آیند در ظاهر طبیعی هستند. ولی به مرور به اختلال و تاخیر رشد مبتلا می‌شوند. در حدود سن یک سالگی نشانه‌های پیری مانند ریزش مو، چروک‌های پوستی و از دست دادن چربی در این کودکان بروز می‌کند. بیشتر این کودکان در سن ‪ ۱۲‬سالگی می‌میرند. علت مرگ این کودکان ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی است.


 
[ شنبه 14 مرداد 1391برچسب:, ] [ 7:56 بعد از ظهر ] [ فدائی ]

 

 تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد مرگ آگاهی (death awareness) در جانوران دیگر نیز وجود دارد و با مطالعه دقیق رفتار آنها می‌توان نتیجه گرفت که لحظات پایان عمر حیوانات برای خودشان و اطرافیانشان قابل درک است.

 

 


۱- شامپانزه

شامپانزه‌های شبیه‌ترین ِ موجودات به انسان به لحاظ تکاملی هستند و خصوصیات فیزیکی و روانشناختی مشابه زیادی با انسان‌ها دارند. پیرامون پدیده مرگ آگاهی نیز اخیرا مجله تخصصی "روند حیات” مقاله‌ای چاپ کرده که در آن به تحقیق گروهی از پژوهشگران بریتانیایی دانشگاه استیرلینگ اشاره شده است. این پژوهشگران رفتار شامپانزه‌ها را هنگام مرگ یکی از اعضای گروه به دقت زیر نظر گرفتند و متوجه شدند گروه شامپانزه‌ها در برابر عضوی از گروه که در آستانه مرگ است رفتار دیگری دارند. جیمز آندسون نویسنده مقاله می‌گوید: "نتیجه بررسی‌های ما در رفتار شامپانزه‌ها، نشان می‌دهد که هوشیاری در مورد مرگ در این حیوانات بسیار عمیق‌تر از آن است که تا کنون تصور می‌شد”.
بخشی از این تحقیق در اسکاتلند صورت گرفته است. زیست‌شناسانی که مدتها محل زندگی شامپانزه‌ها در باغ‌وحش اسکاتلند را زیر نظر گرفتند برای مثال به مرگ شامپانزه ماده پنجا‌ه ساله‌ای در سال ۲۰۰۸ اشاره می‌کنند. در روزهای نزدیک به مرگ این شامپانزه، پژوهشگران دریافتند که سایر اعضای گروه رفتار بسیار آرامی دارند و به شامپانزه ضعیف و رنجور توجه بیشتری می‌کنند.
در آخرین ساعات زندگی او نیز همه اعضای گروه روی سکوی نزدیک او جمع شده و آرام پوست او را نوازش می‌کردند. پس از مرگ این شامپانزه ماده همه از او دور شدند و تنها دختر او تمام شب را کنار مادرش باقی ماند. نکته جالب دیگری اینکه حتی پس از چند روز و عادی شدن رفتار شامپانزه‌ها، آنها تا چند روز روی سکویی که شامپانزه پیر آخرین ساعات زندگی‌اش را روی آن گذراند جست‌وخیز نمی‌کردند.
تحقیق دیگری توسط محققین دانشگاه آکسفورد در کشور گینه بیسائو انجام شد که در این تحقیق آنها شاهد مرگ دو فرزند کم سن شامپانزه ماده بودند. شامپانزه مادر در روزهای آخر بسیار بی‌تاب و کمک حال فرزندان بود و پس از مرگ آنها نیز جسدشان را تا مدت‌ها با خود حمل و به مکان‌های مختلف جابجا می‌کرد و در نهایت با حالتی حاکی از افسردگی جسدها را رها می‌کند تا شامپانزه‌های دیگر جسد نیمه باقی‌مانده را ببرند. به گفته دورا بیرو مسئول این تیم تحقیقاتی "این پژوهش نشان می‌دهد که توانایی درک مرگ و ارتباط عاطفی عمیقی میان بچه شامپانزه‌ها و مادرشان وجود دارد که حتی تا بعد از مرگ آنها نیز ادامه خواهد داشت”.
در آخرین ساعات زندگی شامپانزه ماده همه اعضای گروه روی سکوی نزدیک او جمع شده و آرام پوست او را نوازش می‌کردند.

 

 


۲- فیل

تحقیقات زیادی از جمله یک کار مطالعاتی توسط دانشمندان دانشگاه آکسفورد در کشور کنیا در آفریقا که سال‌ها به طول انجامیده اثبات می‌کند که فیل‌ها نسبت به مرگ آگاهند و در لحظات مرگ با یکدیگر مهربان‌تر می‌شوند. این تحقیق که نتایج آن توسط دانشکده جانورشناسی دانشگاه آکسفورد منتشر شده نشان می‌دهد که نه تنها خویشاوندان درجه اول بلکه بقیه فیل‌ها نیز نسبت به فیلی که لحظات آخر زندگی را می‌گذراند توجه ویژه دارند و با حالتی حاکی از ترحم تلاش می‌کنند نیازهای او را رفع کنند. در این مطالعه که فیلی در حال مرگ بود، پنج خانواده از فیل‌های دیگر به حالت پرستاری به فیل در حال مرگ سر می‌زدند و به او برای زنده ماندن کمک می‌کردند.
بررسی رفتار این فیل‌ها علاوه بر ضبط صوتی و تصویری با استفاده از ردیاب‌های رادیویی که بر روی بدن فیل‌ها نصب شده بود انجام شده است.
مسئول تیم تحقیقاتی در کنیا می‌گوید "این واکنش‌ها نشان می‌دهد که چگونه انسان‌ها و فیل‌ها احساسات مشترکی دارند، مانند هشیاری نسبت به مرگ و مراقبت و محبت نسبت به موجود در حال مرگ”. محققان معتقدند که مشابه این رفتار فیل‌ها در دلفین‌ها نیز مشاهده شده است.

[ شنبه 14 مرداد 1391برچسب:, ] [ 7:55 بعد از ظهر ] [ فدائی ]

 


کابوس دیدن لازم است!!


 

تا حالا برایتان پیش آمده که از خواب بیدار شده باشید ولی نتوانید تکان بخورید؟

 در این شرایط ممکن است بسیار هراسان شده باشید بدیش این است که اصلا نمی‌توانید از کسی کمک بخواهید. به این وضعیت، «فلج خواب» می‌گویند. وحشت شما وقتی بیشتر می‌شود که دچار توهم بشوید و در حالی که هشیار هستید چیزهایی ببینید یا بشونید که منطقا نمی‌بایست در اطراف شما شما باشند.

شما ممکن است فقط یک بار فلج خواب را تجربه کرده باشید یا چند بار گرفتار آن شده باشید، حتی ممکن است چند بار در یک شب، دچار آن شده باشید.

واقعا فلج خواب چیست؟

در فرهنگ‌ها و جامعه‌های گوناگون، تفسیرهای مختلفی در مورد فلج خواب شده است. ما ایرانی‌ها به فلج خواب، بختک می‌گوییم. ایرلندی‌ها تصور می‌کنند که فلج خواب ناشی از دروغی است که روز قبل گفته‌اند یا ناشی از ویسکی بدی است که روز قبل خورده‌اند! بعضی‌ها از آن تعبیر به جن‌زدگی می‌کردند و علایم این وضعیت را به گردن دیوهای بدسرشت می‌انداختند. شکسپیر در «رمئو و ژولیت»، فلج خواب را به ساحره بدطینت نسبت می‌دهد. بعضی‌ها هم البته هراسان، شبانگاه راهی اورژانس می‌شوند و تصور می‌کنند که سکته کرده‌اند. تقریبا به تعداد فرهنگ‌هایی که در جهان وجود دارد، اسامی مختلفی برای این مشکل، ایجاد شده و در طی قرن‌ها، انواع و اقسام اجنه، اهریمن‌ها و نفرین‌ها، مقصر دانسته شده‌اند.

اما،‌ فلج خواب توجیه ساده‌ای دارد. فلج خواب وقتی اتفاق می‌افتد که یک شخص هشیاری خود را حین خواب بازمی‌یابد ولی در این هنگام قادر به حرکت نیست. فلج خواب می‌تواند هم در هنگام به خواب رفتن رخ بدهد و هم در هنگام بیدار شدن از خواب.

واقعیت این است که خواب مراحل مختلفی دارد. خواب متشکل از مراحل REM یا مرحله حرکات سریع چشم و مرحله غیر REM یا NREM است. هر  چرخه خواب REM و NREM حدود ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. اول مرحله NREM رخ می‌دهد. مرحله NREM ، سه چهارم خواب را تشکیل می‌دهد. در طی خواب NREM، بدن شل می‌شود و استراحت می‌کند ولی در طی خواب REM ، چشم‌های شروع به حرکات سریع می‌کنند و ما رؤیا می‌بینیم. در طی خواب REM عضلات ما قادر به حرکت نیستند.

فلج خواب در طی خواب REM رخ می‌دهد. اگر در خواب REM ، فرد هشیاری خود را بازیابد، قادر به صحبت یا حرکت نیست.

از هر ۱۰ نفر، ۴ نفر فلج خواب را تجربه کرده‌اند. معمولا اولین بار در سنین نوجوانی این پدیده تجربه می‌شود. ولی فلج خواب در هر سنی ممکن است، رخ دهد. کم‌خوابی، خوابیدن در زمان‌های نامنظم، استرس، و افسردگی دوقطبی، خواب‌آلودگی مفرط یا narcolepsy ، گرفتگی یا کرامپ عضلات پا در حین خواب و مصرف بعضی از داروها یا اعتیاد مرتبط با فلج خواب هستند. با این همه ممکن است یک شخص بدون داشتن هیچ کدام از این شرایط دچار فلج خواب شود.

معمولا فلج خواب، نیازمند اقدام پزشکی خاصی نیست، مگر اینکه فلج خواب به صورت آزارنده تکرار شود و باعث خستگی در طول روز شود. درمان آن هم معمولا تنها شامل برطرف کردن اختلال زمینه‌ساز است. پزشک ممکن است توصیه کند که فرد عادات خواب خود را اصلاح کند یا در مواردی داروهای ضدافسردگی تجویز کند.

[ شنبه 14 مرداد 1391برچسب:, ] [ 7:49 بعد از ظهر ] [ فدائی ]
[ شنبه 14 مرداد 1391برچسب:, ] [ 7:48 بعد از ظهر ] [ فدائی ]

استفاده از تکنولوژی شبیه سازی درمانی در انسان

ممکن است روزی از تکنولوژی شبیه سازی درمانی در انسانها برای تولید اعضای بدن از یک سلول استفاده شود. همچنین شاید بتوان با کمک این تکنولوژی سلولهای سالمی را تولید و آنها را جایگزین سلولهایی که در اثر بیماریهای تحلیل برنده مثل آلزایمر یا پارکینسون خراب شده اند ،کرد. دانشمندان امیدوارند روزی بتوانند از شبیه سازی درمانی برای تولید اعضا و بافتها به منظور پیوند استفاده کنند. برای انجام این عمل، DNA باید از فردی که به پیوند نیاز دارد گرفته شده و وارد یک سلول تخمک بدون هسته شود. پس از تقسیم تخمک حاوی مواد ژنتیکی بیمار، سلولهای بنیادی حاصله که قابلیت تبدیل به هر گونه بافتی را دارند کشت داده می شوند.

● شبیه سازی انسان

طی چند سال گذشته و پس از موفقیت اولیه شبیه سازی در حیوانات، دانشمندان به فکر انجام شبیه سازی در انسان افتادند. به طور کلی شبیه سازی در انسان دو جنبه دارد؛ یکی جنبه تولید مثلی و دیگری جنبه درمانی.

● جنبه تولید مثلی شبیه سازی انسانی

منظور از جنبه تولید مثلی یعنی به وجود آمدن انسانی که کاملا شبیه به انسان دیگری باشد. جنبه تولید مثلی شبیه سازی در اکثر کشورها ممنوع اعلام شده است. اگرچه ممکن است شبیه سازی انسان در مواردی مثل شبیه سازی یک کودک به منظور جایگزینی یک عزیز از دست رفته برای پدر و مادر که فرزند خود را از دست داده اند، بتواند تسکینی برای غم آنها باشد ولی با توجه به غیر موثر بودن شبیه سازی پستانداران (فقط ۱ ۲ مورد موفقیت در هر ۱۰۰ آزمایش)، کمبود دانش لازم در این زمینه و وجود بسیاری از موارد اخلاقی در مورد شبیه سازی، بسیاری از دانشمندان و پزشکان قویا باور دارند که شبیه سازی انسان کار، کاملا غیرعملی است.نه تنها اکثر تلاشها برای شبیه سازی پستانداران شکست می خورند بلکه در حدود ۳۰ درصد از مواردی که زنده به دنیا می آیند به برخی از وضعیت های ناتوان کننده مبتلا هستند. شاید یک مشکل اصلی در شبیه سازی انسان به مسائل تکاملی مربوط شود. در حالت تولید مثلی طبیعی، اسپرم با تخمک لقاح میکند. برای تکامل غدد جنسی انسان و تولید اسپرم و تخمک مدت زمان زیادی لازم است. ولی در حالت شبیه سازی تولید مثلی، این روند تنها در طی دقیقه ها و شاید ساعت ها انجام میشوند. بنابراین روند تولید مثلی و توانایی برای تولید مثل در شبیه سازی بسیار تسریع شده است که ممکن است عامل یک سری از مشکلات باشد.

●جنبه درمانی شبیه سازی انسان

منظور از جنبه درمانی شبیه سازی انسانی یعنی تولید رویان های انسانی برای اینکه از سلولهای پایه آنها به منظور تحقیق و درمان برخی از بیماریهای صعب العلاج استفاده شود. از نظر جنبه درمانی، شبیه سازی انسانی از مدت ها قبل انجام می شد.

تیم تحقیقاتی دانشگاه نیوکاسل انگلستان تخمکهای ۱۱ زن را گرفته، ماده ژنتیکی آنها را با DNA سلولهای بنیادی جنینی جایگزین کردند. هدف آنها از انجام این کار (که در معرض انتقادات شدیدی نیز قرار دارد) ساختن رویان های شبیه سازی شده است که بتوان از سلولهای بنیادی آنها برای درمان بیماریهای صعب العلاج استفاده کرد. سلولهای بنیادی در حقیقت سلولهایی هستند که در رویانهای انسانی که در مراحل اولیه قرار دارند، وجود داشته و قابلیت تکامل و تبدیل به انواع بافتهای بدن را دارند. در این صورت، این سلولها کاملا با فرد بیمار سازگار بوده و میتوان از آنها بدون وجود مشکلی از نظر رد شدن پیوند برای درمان بیماریهایی مثل دیابت، پارکینسون آلزایمر و یا پیوند یک عضو استفاده نمود.به عنوان مثال، در صورت پیشرفت و تکامل تکنولوژی، فردی که نیاز به پیوند کلیه دارد میتواند یک سلول از بدن خود را شبیه سازی کرده و پس از رسیدن به مرحله رویانی، از آن برای تولید کلیه ای که با وی کاملا سازگار است استفاده کرد.

● پرونده اخلاقی شبیه سازی شبیه سازی دالی در سال ۱۹۹۷ نگرانیهای اخلاقی زیادی را در مورد شبیه سازی انسان برانگیخت. این نگرانیها حتی در مورد شبیه سازی درمانی انسان به منظور مداوای بیماریهای صعب العلاج نیز وجود داشتند. طرفداران تکنولوژی شبیه سازی درمانی معتقدند که آزمایش ها خیلی قبل از آنکه یک رویان بتواند شروع به تکامل هر گونه سیستم عصبی کند، انجام می شوند و به همین دلیل، نمیتوان آنها را به عنوان دخالت در سرنوشت یک زندگی انسانی تلقی کرد. به باور آنها، شبیه سازی درمانی در صورت پیدا کردن درمانهای موِثر و مفید برای بیماریهای ناتوان کننده می تواند یک عمل بسیار مهم و حیاتی باشد. ولی مخالفان عقیده دارند یک رویان صرفنظر از مرحله تکاملی اش هنوز بالقوه یک انسان است که در مراحل اولیه تکاملش قرار دارد. به باور بسیاری از آنها، زندگی یک انسان از زمانی که یک تخمک با یک اسپرم لقاح می کند، شروع می شود. غیر از این، تکنولوژی های شبیه سازی هنوز در حیوانات شبیه به انسان نظیر برخی میمونها موِثر نبوده اند و خطرات زیادی در این زمینه وجود داشته اند.

● شبیه سازی در ایران

چندی پیش دانشمندان کشورمان که تصمیم گرفته اند در هیچ زمینه علمی از دانش روز دنیاعقب نمانند!!! موفق شدند نخستین گوسفند شبیه سازی شده خاورمیانه را زنده به دنیا بیاورند. این گوسفند در ساعت ۱۰ شب چهارشنبه یازدهم مردادماه در پایگاه تحقیقاتی رویان اصفهان متولد شد ، ولی متأسفانه علیرغم تلاشهای فراوان دامپزشکی به دلیل عوارض زایمانی و مشکلات تنفسی نتوانست بیش از چند دقیقه زنده بماند.

   
   

[ شنبه 14 مرداد 1391برچسب:, ] [ 7:41 بعد از ظهر ] [ فدائی ]

نمی دونم اسم این گروه از مولکول هارو شنیدید یا نه؟

 

خوب اول معرفیشون میکنم تا بااین مولکولهای جالب آشنا شید.این شما و این بیوسورفکتانت ها:

بيوسورفكتانت ها، مولكول هاي دوگانه دوست منحصربه فردي هستند كه كاربرد وسيعي در حذف آلودگي هاي آلي و فلزي محيط زيست دارند.تجزیة میكروبی آلودگی‌های نفتی و هیدروكربنی نیز یك فناوری مفید است كه شامل كاربرد بیوسورفاكتانت‌ها می‌باشد. رامنولیپیدهای حاصل از گونة P. aeruginosa مقادیر بسیار زیادی از آلودگی‌های ناشی از حادثه نفتی Exon Valdz را در سواحل شنی آلاسكا برطرف كرده است. همچنین با افزودن رامنولیپیدهای حاصل از P. aeruginosa، ا56 درصد از هیدوركربن‌های آلیفاتیك و 37 درصد از تركیبات آروماتیك خاك‌های لومی- ماسه‌ای آلوده به نفت، بازیافت شد 

دیدین روی بعضی از محصولات غذایی که میخرین نوشته افزودنی ها ی مجاز؟خوب موادی مثل لسیتین و مشتقات اون، استرهای اسیدهای چرب حاوی گلیسرول، سوربیتان (Sorbitan ) یا اتیلن‌گلیكول و مشتقات اتیوكسیلات منوگلیسریدهای حاوی یك الیگوپپتید، در تمام دنیا به‌عنوان عوامل امولسیونه كننده در مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرن.

[ شنبه 14 مرداد 1391برچسب:, ] [ 7:36 بعد از ظهر ] [ فدائی ]

 

و این هم عجایبی دیگر

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

» مارلی فرشته ای که انسان شد

» دوقلوهای بهم چسبیده دو انسان با یک بدن

» صید جن دریایی یا همان پری دریایی در دریای خزر

» یک موش با گوش انسان

» مادری که خود در هنگام زایمان فرزندش ۵ سال سن داشت !

» عروسک‌های جاندار موسوم به (Genpets)

» نوزادی که در زمان تولد فقط ۲۸۰ گرم وزن و ۲۴ سانتی‌متر قد داشت. تقریبا

» یک زن ‪ ۴۱‬ساله آمریکایی در انتظار هجدهمین فرزند خود

» یک حوله پس از ‪ ۲۵‬سال از شکم یک فرد ژاپنی خارج شد.

» زنی در کانادا ، پس از سکته به لهجه‌ای سخن می‌گوید که هرگز آن را نشنیده است

» دختر ۱۸ ساله انگلیسی در سینه سه قلب دارد

» در سن ۱۱۵ سالگی هم می توان مغزی سالم داشت.

» یک زن مهاجر کانادایی هجدهمین فرزند خود را به دنیا آورد

» حشره ناشناخته ای متعلق به ۱۱۰میلیون سال قبل کشف شد

» افزایش تعداد خروس هایی که تخم می گذارند !

» پزشکان زگیل های برگ مانند و شش کیلوگرمی آقای دده معروف به “مرد درختی” را برداشت

» کودک بنگلادشی با دو سر به دنیا آمد

» جنینی که از پزشک تشکر کرد.

» دختر ۱۳ ساله هندی که خون می گرید قابل درمان است

» دوم فروردین امتیاز انحصاری لیزر به‌نام “چارلز تونز” و “آرتور شووالر” فیزیکدانان

» اول فروردین ( ‬‪ ۲۱‬مارس )”لویی پاستور” تحقیقات  بر روی باکتری “سیاه‌زخم”

» زکریای رازی به عنوان یکی از بزرگترین حکیمان ایرانی

» کشف بیماری آلزایمر ( فراموشی ) صد ساله می‌شود

» زکریای رازی؛ : فخر فارسی زبانان، جالینوس عرب و«رازس»غرب شد

» آلبرت هوفمان شیمیدان سوییسی و کاشف ” ال‌اس دی ” درسن ۱۰۳ سالگی درگذشت

» جوزپه آتاردی پیشگام عرصه ژنتیک در سن ‪ ۸۴‬سالگی در کالیفرنیا درگذشت.

» دکتر مایکل دوبکی، جراح قلب و عروق مشهور آمریکایی در ۹۹ سالگی درگذشت.

» دکتر “هیو بات” محقق برجسته خون در سن ۹۸ سالگی درگذشت .

» ابن سینا برای ۷۰۰ سال مردم اروپا را درمان کرد

» لیزر در چه تاریخی اختراع شد و اولین کاربرد آن چه بود ؟

» پروفسور جان فوربس نابغه ای که با بیماری اسکیزوفرنی جنگید

» تاریخچه علم ژنتیک

» چرا لباس جراحان سبز و لباس پرستاران سبز و یا آبی است ؟

[ شنبه 14 مرداد 1391برچسب:, ] [ 7:14 بعد از ظهر ] [ فدائی ]

 

 

کشف حیرت‌انگیز زیست‌شناسی

محبوبه عمیدی: ویروس‌ها را نمی‌توان بخشی از موجودات زنده به شمار آورد، چراکه آنها برای رشد و تکثیر به میزبانی نیاز دارند که می‌تواند انسان، بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری و حتی باکتری باشد. تاکنون باکتریوفاژها - ویروس‌های متعددی که ساختار باکتری‌ها را برای رشد و تکثیر انتخاب می‌کنند- شناخته شده‌اند، اما کشف ویروفاژهایی که انگل ویروس‌های دیگر خواهند بود و اثر زیست‌محیطی آنها، ‌کشفی کاملا جدید و حیرت‌انگیز است.

 

ویروفاژهابه گزارش نیچر،‌ نقشه‌برداری ژنتیکی حیات میکروبی در دریاچه‌ای کاملا شور و دارای مواد آلی در جنوبگان به این کشف باارزش منجر شده است. محققان این ویروفاژ را «ویروفاژ دریاچه آلی» یا به اختصار OLV (او.ال.وی) نام‌گذاری کرده‌اند.

آنها ژنوم این ویروفاژ را در حال تکثیر درون ساختار phycodnaviruses - گروهی از ویروس‌های بزرگ که انگل جلبک‌ها هستند، کشف کرده‌اند. تبادل ژنتیکی میان این دو ویروس و احتمال تکامل، انگل بودن او.ال.وی را تأیید می‌کند. از سوی دیگر جمعیت جلبک‌ها در آب‌های حاوی او.ال.وی به مراتب بیشتر است و این موضوع نشان می‌دهد از تعداد ویروس‌های انگل آنها کاسته شده است.

ریکاردو کاویشیولی، میکروبیولوژیست دانشگاه نیوساوت‌ولز در سیدنی و همکارانش برای بررسی این تغییر جمعیت، مدل ریاضی را طراحی کرده‌اند که نشان می‌دهد با حضور این ویروفاژها در محیط بسته این دریاچه، شانس رشد جلبک‌ها در 2 ماه تابستان که دریاچه یخ‌زده نیست، افزایش پیدا خواهد کرد.

توضیح عکس مجاور: در بخش بالای تصویر، قربانی ویروفاژ کشف شده در دریاچه آلی را مشاهده می‌کنید. در قسمت پایین، چپ ویروفاژ به ساختار این ویروس وارد شده است.

کشف یک نمونه دیگر

نمونه دیگری از ویروفاژها که طی ماه گذشته کشف شده، می‌تواند ویروس‌ بزرگی را که انگل Cafeteria roenbergensis نام دارد و نوعی از فراوان‌ترین زئوپلانگتون‌ها است، از پا در آورد. این ویروفاژها حتی می‌توانند پلانگتون‌های آلوده به این ویروس را نیز نجات دهند. اثر این ویروفاژها در اجتماع پلانگتون‌ها و انگل آنها پیش از این شناخته شده بود، اما تنها زمانی اثر انگلی این ویروس‌ها روی انگل Cafeteria roenbergensis مشخص شد که محققان موفق به تعیین توالی ژنتیکی آنها شدند.

شواهد نشان می‌دهند Sputnik، ویروسی که اولین‌بار در برج‌های خنک‌کن در فرانسه کشف شد، اولین ویروفاژ شناخته شده است. محققانی که این ویروس را کشف کردند، دلیل قانع‌کننده‌ای برای اثبات اثر انگلی آن روی ویروس‌ها نداشتند اما امروزه با اثبات وجود دو نمونه تازه، به کمک محققان استرالیایی آمده‌اند تا تجربیاتشان را در اختیار آنها قرار دهند.

میزبان این ویروفاژ نیز ویروس بزرگ دیگری دارای دی.ان.ای است. ژنوم پیچیده و بزرگ این ویروس‌ مانند دو نمونه دیگر آن را مستعد تغییرات ژنتیکی ایجاد شده توسط ویروفاژها کرده است، چیزی که در ویروس‌های کوچکتر غیرممکن به نظر می‌رسد.

[ شنبه 14 مرداد 1391برچسب:, ] [ 7:10 بعد از ظهر ] [ فدائی ]

 

 
  بي‌حس كننده بنزوكائين، آهن خون كودكان را اكسيده مي‌كند

 

بنزوكائين، دارويي بي‌حس‌كننده درد دندان است كه علي‌رغم استفاده رايج آن براي كاهش درد دندان درآوردن، خطر اكسيد شدن آهن موجود در هموگلوبين گلبول‌هاي قرمز خون كودكان زير دو سال را به همراه دارد.

به گزارش وب دا، پزشك داروساز دانشگاه علوم پزشكي ياسوج ضمن بیان این مطلب افزود: متهموگلوبینمیا (سندرم کودکان آبی)، يكي از عوارض مصرف بنزوكائين گزارش شده كه اگرچه جزو بیماری‌هاي كمياب خوني است، اما بسيار خطرناک بوده و در آن، به دليل اكسيده شدن آهن موجود در هموگلوبین گلبول‌های قرمز خون، هموگلوبین اکسید شده قادر به حمل اکسیژن نخواهد بود.

دكتر سيد عقيل عابدي ادامه داد: در صورت عدم حضور اكسيژن، سلول‌هاي بدن با خطر مرگ مواجه شده و پوست نيز، كبود مي‌شود.

وي اظهار كرد: در افراد بالای یک‌سال، توانایی سریع تبدیل متهموگلوبین به هموگلوبین وجود داشته و علی رغم سطح بالای نیترات و نیتریت‌، متهموگلوبین كمتري در سلول‌های قرمز خون باقی می‌ماند.

اين پزشك داروساز، اضافه كرد: در کودکان زیر شش ماه، به دلیل عدم تکامل سیستم آنزیمی، توانایی کاهش متهموگلوبین به هموگلوبین وجود نداشته و متهموگلوبینمیا اتفاق می افتد.

وي خاطرنشان كرد: در افراد سالمند نيز، به دليل صدمه ديدن سیستم آنزیمی، خطر ابتلا به اين بيماري وجود داشته و توصيه مي‌شود از مصرف بي‌حس كننده بنزوكائين خودداري کنند.

عابدي گفت: اين دارو گاهي بدون نسخه نيز در داروخانه ها به فروش رسيده و علاوه بر استفاده براي كاهش درد دندان در آوردن كودكان، غالبا به صورت اسپري، براي بی‌حس کردن دهان و حلق در اعمال پزشکي، كاهش سوزش لثه و دهان و همچنين در زخم‌هاي خورنده مانند بيماري جذام كاربرد داشته و علاوه بر متهموگلوبینمیا، عوارض جانبي بالقوه كشنده ديگري را نيز مي‌تواند به دنبال داشته باشد./

[ شنبه 14 مرداد 1391برچسب:, ] [ 7:3 بعد از ظهر ] [ فدائی ]

 

 
  منابع سرشار از ویتامین ها در تهیه نان دور ریخته می شوند

 

منابع سرشار از ویتامین ها از جمله سبوس های نان دور ریخته می شوند.

به گزارش وب دا، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي ايلام ضمن بیان این مطلب گفت: تغییر شیوه زندگی همراه با تغییر و شیوع بیماری ها در جامعه بوده است و امروزه نيز بر اساس اين تغييرات نابهنگام، بسياري از بیماری های غیر واگیر در جامعه اثرات منفي خود را بر جاي گذاشته اند.

دکتر رسول دشتی ابراز کرد: در بررسی های انجام گرفته بیشتر بیماری ها ارتباط مستقیم با امنیت غذایی، رژیم های غذایی و شیوه زندگی دارد كه در پاره اي از اوقات براي انسان بسيار گران تمام شده و سلامتي وي را به خطر انداخته است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي ايلام با اشاره به اين كه انسان بر اساس نیاز خود به مواد غذایی ضروری نیاز دارد، خاطرنشان ساخت: امروزه نان که عمده مواد غذایی است  زیاد استفاده می شود و ویتامین ها و املاحی که در پوسته گندم و نهايتا نان توليدي از آن وجود دارد، باعث جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری هاست كه متاسفانه در شرايط كنوني اين منابع سرشار از ويتامين ها دور ریخته می شوند.

دکتر دشتی تصريح كرد: باید برنامه هایی در ارتباط با تأثیر مثبت در این زمینه داشت و تمام دست اندركاران در زمينه تغيير مصرف نان از سفيد به سبوس دار باید با هم همکاری کنند تا بدون افزایش قیمت، نان سبوس دار در اختیار مردم قرار داده و فرهنگ مصرف آن در جامعه نهادينه شود./

[ شنبه 14 مرداد 1391برچسب:, ] [ 7:1 بعد از ظهر ] [ فدائی ]

 

 
  تاثير مثبت نور آفتاب در بهبود خلق‌ و خوي افراد

 

نورآفتاب، به دليل تاثيرات مطلوب سيستميك علاوه بر ساخت ويتامينD مورد نياز بدن، با ترشح اندروفين‌هاي داخلي، موجب بهبود خلق‌وخوي افراد مي‌شود.

به گزارش وب دا، پزشك متخصص پوست، مو و زيبايي دانشگاه علوم پزشكي ياسوج ضمن بیان این مطلب افزود: انواعي از سلول‌هاي ايمني پوست در اثر تماس با آلرژن‌هاي محيطي، منجر به حساسيت و در مواردي نيز بيماري‌‌هاي ديگر مي‌شود كه تماس با نور آفتاب، موجب كاهش اين نوع سلول‌ها در بافت پوست شده و براي درمان برخي بيماري‌هاي پوستي مانند اگزماهاي تماسي و پسوريازين كاربرد دارد.

دكتر بابك جعفري در رابطه با مضراتي كه نورآفتاب به همراه دارد، اظهار كرد: امواج گوناگون پوست، تاثيرات متفاوتي بر روي پوست بر جاي مي‌گذارد و به عنوان مثال، طيفA اشعه خورشيد، مي‌تواند منجر به جداشدن ناخن از بستر خود شده و يا امواج B، در پير شدن پوست تاثير دارد.

جعفري ادامه داد: امواج B با تاثير بر روي ساختار و عملكرد لايه سطحي و عمقي پوست، چروك‌هاي عميق و ظريف، خشكي، خشن شدن پوست، نمايان شدن عروق سطحي و كاهش الاسيته پوست را به همراه دارد.

اين پزشك متخصص پوست، مو و زيبايي خاطرنشان كرد: مصرف مرتب ضدآفتاب و تركيبات رتينوئيد، باعث پيشگيري از اين ضايعات و كاهش نياز به جراحي‌هاي پرخطر می شود

[ شنبه 14 مرداد 1391برچسب:, ] [ 6:56 بعد از ظهر ] [ فدائی ]

چرا انسان دوست دارد با فردی شبیه خود ازدواج ‌کند ؟!
 
  

چرا انسان دوست دارد با فردی شبیه خود ازدواج ‌کند ؟!
محققان دریافته‌اند که قسمتی از مغز که هیجانات و احساسات را کنترل می‌کند، در هنگام مشاهده افراد مشابه خودمان فعال‌تر می‌شود.

دانشمندان توانستند پاسخ این پرسش را که" چرا به طور طبیعی با افراد هم طبقه خود، دوست شده و یا ازدواج می‌کنیم" دریابند.

دکتر کارولینا زینک در انستیتو سلامت ذهنی در مریلند آزمایشی را ترتیب داد که بر اساس آن به 23 نفر اطلاعات افرادی نزدیک به وضعیت اقتصادی ، اجتماعی بالاتر و پایین‌تر آن‌ها نشان داده شد. سپس از طریق MRI فعالیت قسمت مرکزی مغز در هر حالت اندازه‌گیری شد.

بررسی‌ها نشان داد که هر اندازه فرد مورد نظر به ما شبیه‌تر بود، بخش بیشتری از قسمت مرکزی مغز که به مرکز تصمیم و کنترل هیجانات و تصمیمات مربوط است، برای فعالیت باز می‌شد.

در واقع مغز افراد متعلق به طبقه بالای اجتماعی هنگام ملاقات با افراد هم طبقه خود فعال‌تر و مغز افراد متعلق به طبقه پایین هنگام ملاقات با افراد هم طبقه خود، واکنش مثبت دارند.

محققان نشان دادند که این نتایج با نتایج به دست آمده از میمون‌ها بسیار سازگار است. در میمون‌ها نیز رفتارها بسته به موقعیت آنان در گروه متفاوت است.

دکتر زینک می‌گوید: نحوه واکنش و رفتار ما با افراد اطراف خود بر اساس موقعیت اجتماعی آنان نسبت به ما صورت می‌گیرد و به همین علت اطلاعات مرتبط با طبقه اجتماعی افراد برای ما بسیار ارزشمند است.

به عنوان یک انسان ما ظرفیت تشخیص محیط بیرونی را برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین احساس برای خود داریم.

مغز ما حالت ایستا ندارد و می‌تواند خود را با شرایط وفق دهد. زمانی که موقعیت یک شخص عوض می‌شود، انتظار داریم ارزش‌های مرتبط با موقعیت اجتماعی و نظر او نسبت به دیگران نیز در قسمت تصمیم‌گیری تغییر کند.

[ شنبه 14 مرداد 1391برچسب:, ] [ 6:50 بعد از ظهر ] [ فدائی ]

 

تا 40 سال دیگر رشد جمعیت ایران منفی می‌شود

 

استاد جمعیت شناسی دانشگاه تهران گفت: با توجه به اینکه میزان باروری پایین آمده به همین دلیل این موضوع در آینده نگران کننده است و چنانچه این نرخ با همین روند ادامه پیدا کند در آینده به رشد صفر و طی 40 سال دیگر به رشد منفی می‌رسد.

دکتر محمد میرزایی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه جمعیت کشور رو به کاهش نیست، افزود: در حال حاضر رشد سالانه جمعیت 1.3 درصد است بطوریکه سالیانه یک میلیون نفر به جمعیت ایران افزوده می شود.
 
وی با اشاره به اینکه جمعیت از سال 85 تا 90، بیش از 5 میلیون نفر افزایش پیدا کرده است، گفت: براساس آمارها رشد جمعیت از 3.2 به 1.3 رسیده است یعنی سالانه 1.3 درصد به جمعیت کشور افزوده می شود.
 
وی به نرخ پایین باروری که به 1.8 در کشور رسیده اشاره و تاکید کرد: با توجه به اینکه میزان باروری پایین آمده به همین دلیل این موضوع در آینده نگران کننده است و چنانچه این نرخ با همین روند ادامه پیدا کند در آینده به رشد صفر و طی 40 سال دیگر به رشد منفی می رسد.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: باید با انجام اقدامات فرهنگی در جهت افزایش نرخ موالید در میان خانوادهها اقدام کرد تا تعداد فرزندان از 1.8 به 2.2 برسد.
 
وی در مورد قطع سیاستهای تنظیم خانواده نیز گفت: مشکلی که در حال حاضر باعث ایجاد نگرانی شده این است که قصد لغو برنامه تنظیم خانواده وجود دارد.
 
به گفته میرزایی ، لغو برنامه تنظیم خانواده باعث افزایش سقط جنین ، مرگ و میر مادران و فرزندان می شود  . قطع این برنامه بخصوص به ضرر طبقات محروم و بی بضاعت می شود که نمی خواهند چند فرزند داشته باشند.
 
این جمعیت شناس با اشاره به اینکه جمعیت باید با یک برنامه ای رشد یابد، افزود: نباید با قطع سیاستهای تنظیم خانواده باعث افزایش تلفات و مشکلات درجامعه شد و درنهایت باید با چاره اندیشی و برنامه ریزی مانع لغو برنامه تنظیم خانواده شد.
 
وی افزود: در مجموع دغدغه رشد جمعیت وجود ندارد بلکه مشکل باروری پایین است که باید تعدیل شود و با اقدامات فرهنگی از خانواده ها خواست که تعداد بچه ها به 2 تا 3 فرزند برسد.
 
یه گفته وی ، فراهم کردن زمینه های ازدواج ، زمینه سازی و بستر سازی ، بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی و ...از جمله راهکارهای افزایش موالید در کشور است.
[ شنبه 14 مرداد 1391برچسب:, ] [ 6:47 بعد از ظهر ] [ فدائی ]

 بخارپزی بهترین شیوه پخت موادغذایی است

 

به دلیل ارتباط نزدیک نوع تغذیه و بروز سرطان گوارش، افراد جامعه باید میزان استفاده از سبزیجات، غذاهای بخار پز و روغن‌های گیاهی را افزایش دهند و همچنین غذاهای آماده و کباب پز شده را به حداقل برسانند.

به گزارش وب دا، کارشناس تغذیه مرکز تحقیقات درمانی دیابت یزد ضمن بیان این مطلب گفت: امروزه استفاده از غذاهای کم چرب، کم کالری و روغن‌های گیاهی در عدم ابتلا به سرطان گوارش سودمند است.

ناهید برخورداری ادامه داد: در اثر کباب شدن، چربی‌ها شکسته و هیدروکربن ایجاد می‌شود و هرچه قدر زمان پخت گوشت به صورت کبابی بیشتر باشد، سرطان زا بودن آن بیشتر می‌شود.

وی با بیان این مطلب که استفاده ازسبزیجات، پیاز، گوجه فرنگی، فلفل و مواد نگهدارنده باعث خنثی شدن مواد شیمیایی موجود در گوشت می‌شود و در ‌‌نهایت میزان سرطان زایی را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: از نظر پزشکی بهترین روش پخت، بخارپزکردن است. با این حال در روش آب پز کردن تمام ویتامین و اسیدفولیک موجود در موادغذایی وارد آب می‌شود و ارزش غذایی آن کم می‌شود.

این کارشناس تغذیه عنوان داشت: در بخار پزکردن سبزیجات، بهترین کار این است که یک سبد فلزی را روی قابلمه قرار دهید، سبزیجات را داخل سبد بچینید و در قابلمه را ببندید و اجازه بدهید همراه با پخت غذا سبزیجات مورد نظر نیز پخته شوند یا یک ظرف آب روی گاز بگذارید و در یک فاصله بسیار کم غذا را روی این ظرف قرار دهید و در آن را هم ببندید تا با بخار آب مواد غذایی بپزند.

وی با اشاره به این مطلب که برخی از مواد غذایی را هم می‌ توان به وسیلهٔ آب خودشان تهیه کرد ولی باید حرارت اجاق را پایین آورد، افزود: در این مورد ابتدا  پیاز، هویج، بادمجان، کدو و انواع سبزیجات را می‌‌توان خرد کرد، در ظرف گذاشت و در آن را بست و با حرارت حداقل اجازه داد آن‌ها با آب خود بپزند. این شیوهٔ پخت بسیار بهتر از طبخ آن‌ها در روغن است.

این کارشناس متذکر شد: بعد از اینکه این سبزیجات به این روش بخارپز شدند، می‌‌توان مقداری روغن زیتون یا چاشنی‌های دیگر را به آن‌ها اضافه کرد تاآماده مصرف شوند.

برخورداری در پایان توصیه کرد: به دلیل ارتباط نزدیک نوع تغذیه و بروز سرطان گوارش، افراد جامعه باید میزان استفاده از سبزیجات، غذاهای بخار پزو روغن‌های گیاهی را افزایش دهند و همچنین غذاهای آماده و کباب پز شده را به حداقل برسانند

[ شنبه 14 مرداد 1391برچسب:, ] [ 6:38 بعد از ظهر ] [ فدائی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

***این وبلاگ شامل جدیدترین مطالب علمی ,آموزشی,دانشگاهی ودرسی می باشد که علاوه بر همکاران ,دانش آموزان ودانشجویان می تواند برای سایر افراد نیز مفید واقع شود. ***
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 1008
بازدید کل : 197165
تعداد مطالب : 253
تعداد نظرات : 16
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->


تماس با ما

استخاره آنلاین با قرآن کریم

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

.

ابزار پرش به بالا


  • دانلود فیلم
  • قالب وبلاگ
  •