[آژانس فرانس پرس - پژوهشکده علوم شناختی:]


استفاده از گوسفندان برای آگاه ساختن شبان ها از یک حمله در حال وقوع گرگ ها به گله از طریق پیامک (اس ام اس) احتمالا خیالبافانه به نظر می رسد، اما با بازگشت دوباره این حیوان شکارچی در سوییس هم اکنون چنین آزمایشی در آن کشور در دست انجام است.

ژان مارک لاندری، یک زیست شناس، که در این آزمایش در علفزارهای سوییس شرکت داشت گفت: "این اولین بار است که چنین سامانه ای در فضای باز مورد آزمایش قرار گرفته است."


در این آزمایش، که خبرگزاری آ تی اس سوییس آن را گزارش داد، حدود 10 گوسفند که هر کدام آنها به یک وسیله پایشگر قلب مجهز شده بودند در معرض حمله دو سگ-گرگی – که به هر دوی آنها پوزبند زده شده بود – قرار گرفتند.



در طول آزمایش، تغییر ضربان قلب گوسفندان گله به اندازه کافی قابل توجه بود که بتوان سیستمی را در نظر گرفت که در آن قلاده ای به گردن گوسفندان متصل شود که بتواند دورکننده ای را آزاد نماید که موجب گریز گرگ ها شده، و در همان حال پیامکی نیز برای شبان گله ارسال کند.



به گفته لاندری، این وسیله صاحبان گله های کوچکی را هدف دارد که به اندازه کافی سرمایه ندارند تا سگ گله داشته باشند، و افزود که این وسیله می تواند در مناطق توریستی استفاده شود که سگ گله چندان پرطرفدار نیست.



انتظار می رود نمونه اولیه این قلاده در پاییز آماده شود، و در سال 2013 در سوییس و فرانسه مورد آزمایش قرار گیرد. گفته می شود کشورهای دیگری مانند نروژ نیز به آن علاقه نشان داده اند.



موضوع گرگ ها، که پس از 100 سال غیبت دوباره در سوییس پیدا شده اند، موجب دو دستگی آرا [در مورد چگونگی برخورد با این حیوان شکارچی] در این کشور است. برای اولین بار پس از یک سده، گرگی دو گوسفند را در 27 جولای در کانتون شرقی سوییس منهدم ساخت.